Omskyltningarna

Ja nu har de börjat ändra hastigheterna på svenskavägar. Och vad tycker vi? Här kommer lite fakta som jag har luskat fram;


  • Från den 10 november gäller nya fartgränser på 1 660 mil riks- och länsvägar i landet.
  • Hastigheten sänks på cirka 1 500 mil varav 1 200 mil från 90 till 80 kilometer i timmen till följd av lägre trafiksäkerhetsstandard.
  • Hastigheten sänks på cirka 200 mil tvåfältsvägar i Norrland från 110 till 100 kilometer i timmen eller till 90 om trafiksäkerhetsstandarden är lägre.
  • Totalt höjs fartgränserna på cirka 160 mil väg. På de mötesfria vägar som i dag har 90 höjs den till 100 kilometer i timmen. På cirka 110 mil väg, med bra trafiksäkerhet och som är viktiga för näringslivets transporter, har hastighetsgränserna kunnat höjas från 70 till 80 kilometer i timmen.
  • Vägverket räknar med att 11 personer färre dödas och 34 färre skadas samt att koldioxidutsläppen minskar med 29 000 ton.


  • Kommer folk att följa skyltarna? för jag kör oftast på rutin om jag kör på kända vägar, för att jag vet vilken hastighet som gäller där. Så om det inte är en massa med trafikanter som kör på de nya skyltade vägarna så kommer jag nog att hålla den gamla hastigheten. Men jag vet inte. Jag är ju den som resonerar så som att är det lägre hastigheter på t ex motorvägar så minskar avståndet markant mellan bilarna. Och är det då halt och dåliga avfarter så som det är i Borås. T ex om man kör mot Göteborg och ska svänga av vid göta/mot centralen. Så är den avfarten bara en skarpkurva. Så det innebär att man måste ju bromsa in väldigt mycket på motorvägen för att inte åka av vägen.


    Tror att det både finns fördelar och nackdelar med de nya hastigheterna, Men så är det väl i de flesta fall av förnyelser.



    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0